Lärandemål
Efter avslutad utbildning förväntas kursdeltagarna ha ökad självinsikt och professionalitet i praktik-lärarrollen, kunna stöda socialarbetar-/socionom (yh) studerande att integrera teori och praktik och utveckla en professionell yrkesidentitet, ha stärkt sina egna färdigheter i mångprofessionellt arbete och kunna delta i utveckling av nya arbetssätt och god praktik.
Arbetsformer, tid och plats
Kursen består av närstudiedagar och distansuppgifter mellan närstudiedagarna. Arbetsformerna är föreläsningar, samtal i smågrupper, distansuppgifter, reflektionsdagbok och litteraturläsning. Kursens omfattning motsvarar 5 sp. Aktivt deltagande och godkänt utförande av alla kursuppgifterna berättigar till ett intyg över utbildningen. Kursen innehåller fem (5) närstudiedagar, enligt planen: 23.1, 27.2, 26.3, 24.4, och 25.5.2015. Närundervisningen sker i Helsingfors på SSKH och Arcada.
Innehåll
Bland annat följande teman behandlas:
- hur stöda den studerandes läroprocess under praktikperioden,
- kontinuerlig utvärdering och feedback,
- utmanande situationer under praktiken,
- god praktik i praktikundervisningen,
- kritisk reflektion som praktiklärarens verktyg,
- mångprofessionellt arbete.
Ingen kursavgift - utbildningen är gratis!
Ansvariga lärare
SSKH: Marina Bergman-Pyykkönen; marina.bergman@helsinki.fi
Arcada: Arla Cederberg; arla.cederberg@arcada.fi
Anmälan och närmare uppgifter
Anmälan senast 13.12.2014 till Arla Cederberg , e-post arla.cederberg@arcada.fi
Uppge namn, arbetsplats, e-post, yrkestitel, avlagd examen och huruvida du eventuellt kan fungera som praktiklärare under våren 201